FORUM WKKR PTTK 'CYKLISTA' WŁOCŁAWEK

Forum dyskusyjne WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK poświęcone turystyce rowerowej i nie tylko rowerowej ;)

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

#1 21-10-2011 10:15:54

 darek61

Administrator

Skąd: Włocławek
Zarejestrowany: 31-10-2008
Posty: 810

Jak być bardziej widocznym na drodze?

http://blog.pedaluj.pl/rower-noca/

Zarówno wiosna jak i lato są okresami aktywnego spędzania czasu. Długie, a przede wszystkim ciepłe wieczory zachęcają do wypraw rowerowych z rodziną, czy też przyjaciółmi. Wyruszając z domu na pewno nie zapominacie o odpowiedniej ilości prowiantu i napojów. Ale czy nie masz czasem wrażenia jakbyś coś przeoczył? Być może (a w wielu przypadkach nawet na pewno)  tym czymś jest właśnie bezpieczeństwo. To ciekawe, że posiadając wiedzę na temat tego jak poruszać się po drodze i przestrzegając za każdym razem znajomych przed jadącymi pojazdami, nie wspominamy o równie ważnej rzeczy jaką jest widoczność na drodze.

Czy dostateczna czujność może zrównoważyć fakt, że inni uczestnicy ruchu nas nie widzą? Albo odwrotnie. Czy dobra widoczność zwalnia nas z niezachowywania czujności? Łatwo zauważyć, że obie te rzeczy są tak samo ważne. Jeśli przed wyprawą robisz zestawienie tego co musisz zabrać, to pamiętaj, żeby w pierwszym punkcie wpisać sobie zdrowy rozsądek! Nawet jeśli czegoś zapomnisz z pozostałych rzeczy, to właśnie on może sprawić, że tę wycieczkę zaliczysz do udanych.

Wielu zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że jazda w nocy jest równie przyjemna jak jazda w ciągu dnia. Trzeba mieć jedynie więcej świadomości o realnych zagrożeniach i wiedzieć, jak się przed nimi chronić. Wydaję się, że temat ten jest już oklepany i wszystkim doskonale znany. Uwierz proszę, że tak nie jest! Wystarczy wyjechać wieczorem na drogę i dobrze się rozejrzeć. Wówczas przekonasz się, jak wiele osób – nie bójmy się tego powiedzieć w prost – igra ze śmiercią, lub naraża się na utratę zdrowia.

Prawda jest taka, że za nasze bezpieczeństwo na drodze w 90% odpowiadamy my sami. Od nas zależy, czy przygotujemy się na tyle dobrze, by być widocznymi i słyszalnymi uczestnikami ruchu. To od nas zależy, czy będziemy zachowywać dostateczną czujność i ostrożność. To nie przepisy powinny nam mówić jak mamy się zachowywać na drodze. Robić to powinien przede wszystkim wspomniany wcześniej zdrowy rozsądek!
Jak przygotować się do podróży nocą?
Odblaski rowerowe
Odblaski rowerowe

Są one obowiązkowe dla wszystkich rowerów. Zgodnie z prawem, nasz pojazd powinien być zaopatrzony w czerwony odblask tylni o średnicy nie mniejszej niż 38mm, a także pomarańczowe na obu kołach i pedałach. Ponad to warto także posiadać biały odblask z przodu roweru.

Lampy na rower

Jeśli jedziesz w nocy, musisz używać świateł! Twój rower powinien posiadać światło ciągłe białe z przodu, a także czerwone z tyłu.
Lampy rowerowe

To brzmi prosto, ale rodzaje i ceny świateł się różnią. Pamiętaj, że przednie światło migające, może być używane tylko ze światłem ciągłym. W przypadku tylnego nie ma to większego znaczenia, jednak zwracaj uwagę, by nie naciąć się na oświetlenie dające mizerny efekt. W sklepach znajdziemy różne rodzaje oświetlenia rowerowego. Możemy nabyć lampki tradycyjne, lampki z diodami LED, halogeny lub światła ksenonowe.
Odzież odblaskowa na rower

Jeśli chodzi o odzież, to najbardziej skuteczna w tej kwestii wydaję się specjalna kamizelka odblaskowa. Niestety, jak nie trudno zauważyć na polskich drogach, mało kto ją posiada.
Kamizelka odblaskowa

Jeśli faktycznie nie posiadamy takiego wyposażenia, bądź co gorsza, uważamy, że jest nam ono zbędne, dla własnego bezpieczeństwa warto ubierać się na jasno. Biały strój, czy buty posiadające często jakieś elementy odblaskowe z pewnością sprawią, że będziemy dla kierowców znacznie bardziej widoczni. Polecamy także wszelkiego rodzaju opaski, naklejki, czy też taśmy odblaskowe. Są one zazwyczaj tanie i można je przymocować w dowolnym miejscu.

Dzwonek rowerowy

Co ciekawe dzwonek to jeden z tych elementów, którego nie posiada wielu rowerzystów. Najczęściej osoby idące chodnikiem, po którym się poruszamy, nie wiedzą, że ktoś za chwilę będziemy obok nich przejeżdżał. Zazwyczaj orientują się dopiero wtedy, gdy słyszą hamowanie rowerzysty.
Dzwonek rowerowy

W czasach, gdy bardzo modne są mp3, ipody i telefony komórkowe z których możemy puszczać muzykę, ciężko nawet kogoś poprosić o ustąpienie drogi. Przy zakładaniu dzwonka pamiętajmy jednak, aby jego dźwięk nie straszył innych

Podczas jazdy w nocy, samochody z włączonymi światłami mijania mogą nas oślepiać, dlatego bądźmy czujni i gotowi na reakcje. Zwracaj uwagę na swój cień! Jeśli w miarę zbliżania się samochodu nie zacznie się on przesuwać w prawo, zjedź rowerem w lewo.


"Nie przejmuj się życiem i tak nie wyjdziesz z niego żywy."

Offline

 

#2 21-10-2011 10:18:10

 darek61

Administrator

Skąd: Włocławek
Zarejestrowany: 31-10-2008
Posty: 810

Re: Jak być bardziej widocznym na drodze?

Rodzaje świateł rowerowych

Prawo mówi, że rower powinien być wyposażony w światło stałe, białe bądź żółte z przodu i czerwone (stałe i odblaskowe) z tyłu. Światła muszą być widoczne po zmroku z odległości co najmniej 150 metrów. Powinny być zamontowane nie niżej niż 35 cm od poziomu asfaltu, ale nie wyżej niż 90 – więc lampy zamontowane na kasku, plecaku czy ramieniu są w Polsce nieprzepisowe. Rowerzyści nie są zobowiązani do włączania świateł w ciągu dnia.

Rodzaje świateł są różne, dlatego warto przyjrzeć się im nieco bliżej, by odpowiednio dostosować je do swoich potrzeb.

Główne rodzaje oświetlenia stosowanego w Polsce to:

    standardowa żarówka na baterie
    reflektor (ksenonowy, halogenowy, HID i LED)
    LED (Light Emitting Diode)
    dynamo

Podstawowe oświetlenie

Lampa rowerowaZazwyczaj jest to łatwo dostępna bateria jak i pojedyncza żarówka. Na ogól jest to bardzo podstawowy zestaw i nie zbyt ekonomiczny w eksploatacji. Nawet przy baterii alkalicznej nie możemy się spodziewać, że będzie świecić ona dłużej niż od 6 do 8 godzin na jednym komplecie baterii. Przednie światła mają tendencje do zużywania baterii szybciej niż tyle, ponieważ żarówka w nich będzie miała zazwyczaj większą moc.

Niektóre reflektory (te lepszej jakości) potrzebują ok 6V (4x paluszki AA). Najlepiej więc posiadać takie oświetlenie do rzadkiej i krótkiej jazdy podczas zmierzchu.
Reflektor (ksenonowy, halogenowy, HID i LED)

Lampa halogenowa na rowerIstnieje wiele odmian lamp, przy których mamy możliwość bezpośredniego ładowania. Wystarczy zestaw akumulatorów.

Można na szczęście znaleźć światła które od nowości są w nie wyposażone. Mogą to być pojedyncze światła wyposażone w oddzielny akumulator bądź też tańszy zestaw z wbudowaną samowystarczalną jednostką baterii i specjalną ładowarką.

W zestawie otrzymamy jedno światło przednie, a także oświetlenie LED tylne. Czasem mogą być one sprzedawana oddzielnie.

Lepszą jakość światła otrzymamy oczywiście posiadając jaśniejszą żarówkę i bardziej wydajny akumulator. Niektóre jednostki mogę posiadać więcej niż jedną żarówkę, a będą zasilane z jednego akumulatora.

Światła te idealnie nadają się do częstej eksploatacji i jazdy w nocy.
Oświetlenie LED

Lampka LEDLED nie jest niczym nowym. Istnieje już od wielu, wielu lat, ale używać go zaczęto dopiero pod koniec 1980 roku. Piękno LED polega na ilości ukierunkowanego światła, które emituje bardzo niski pobór energii. Oznacza to, że może działać przez blisko 100 godzin.

Początkowo LED wykorzystywany był jedynie do tylnych świateł ponieważ nie posiadał białego koloru. Wczesne modele posiadały opcje w których mieliśmy możliwość ustawienia stałego światła, bądź też pulsującego. Nowsze model zaczęły zawierać jednak bardziej widoczne sekwencje migania.

Przednie światła typu LED, do nie dawna wykorzystywały żółte, bądź też zielone diody, ale te nie były jednak szczególnie popularne. W ostatnim czasie białe stały się na szczęście bardziej przystępne.

Nie mniej jednak wciąż budząc wiele dyskusji i zastrzeżeń. W przeciwieństwie do świateł posiadających normalną żarówkę, diody te nie rzucają na drogę odpowiedniej ilości promieni światła.

Światła te najlepiej odpowiadają rowerom dziecięcym.
Dynamo

Dynamo roweroweRowerowe dynamo jest niemal tak stare jak sam rower. Choć wciąż dość popularne wśród „niedzielnych rowerzystów”

Wykorzystując rower do użytkowej jazdy po mieście często poruszamy się po zmroku. Stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, że szybko wyczerpiemy baterie czy akumulatorki. Jest to istotne zwłaszcza jesienią czy zimą, kiedy zmrok zapada wcześnie a niskie temperatury dodatkowo zmniejszają wydajność baterii czy akumulatorów.

W dodatku częste zostawianie roweru na ulicy oznacza konieczność ciągłego zdejmowania i zakładania lampek. Zgodnie z prawami Murphy’ego można założyć, że za którymś razem kiedy oświetlenie będzie szczególnie potrzebne, zakładana lampka po prostu spadnie na ziemię i roztrzaska się albo ją zgubimy. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup dobrej jakości prądnicy. Uniezależnia ona rowerzystę od konieczności częstej wymiany i ładowania baterii.

Prądnice mają kilka wad: są stosunkowo ciężkie, stawiają opór podczas jazdy, instalacja elektryczna często okazuje się zawodna, a większość prądnic bardzo źle działa w deszczu czy śniegu – po prostu zamiast dawać prąd, ślizgają się po oponie czy obręczy koła. (źr. www.rowery.org.pl/swiec.html).

Światło to choć dobrze sprawdza się na dłuższych dystansach to jednak nie za specjalnie nadaję się do jazdy po terenie.


"Nie przejmuj się życiem i tak nie wyjdziesz z niego żywy."

Offline

 
COPYRIGHT BY ˆ WKKR PTTK "CYKLISTA" WŁOCŁAWEK 2008 - 2014

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora